Lab2 - Pokénmon
Læringsmål
- Lage klasser
- Opprette objekter
Intro
I denne labben skal vi definere vår egen datatype og lage objekter.
Pokémon er et verdenskjent japansk spill med 122 titler (per desember 2022). I dette spillet har vi en rekke forskjellige pocket monsters som kjemper mot hverandre. Alle de forskjellige pokémon'ene har felles tilstand og oppførsel, dermed blir det naturlig å bruke objektorientert programmering til å modellere disse.
Denne oppgaven er basert på en øvingsoppgave utarbeidet av Albin Severinson og Dag Haugland.
Eksempelkjøring
Når vi i denne labben lager Pokémon vil vi fokusere på de essensielle aspektene ved spillet. Dette betyr at spillet vil være tekstbasert og ha ingen bruker-input. Når programmet kjøres skal det følgende skrives ut:
Pikachu HP: (94/94) STR: 12
Oddish HP: (100/100) STR: 3
Pikachu attacks Oddish.
Oddish takes 9 damage and is left with 91/100 HP
Oddish attacks Pikachu.
Pikachu takes 3 damage and is left with 91/94 HP
Pikachu attacks Oddish.
Oddish takes 14 damage and is left with 77/100 HP
Oddish attacks Pikachu.
Pikachu takes 4 damage and is left with 87/94 HP
(...)
Pikachu takes 3 damage and is left with 66/94 HP
Pikachu attacks Oddish.
Oddish takes 4 damage and is left with 0/100 HP
Oddish is defeated by Pikachu.
Merk deg at hele kampen ikke er tatt med her. Programmet skal skrive ut alle linjene av kampen når det kjøres.