Skip to content
Snippets Groups Projects
Commit e3b27af4 authored by Emil.Hausvik's avatar Emil.Hausvik
Browse files
parents 052dc634 35dd5ddd
No related branches found
No related tags found
No related merge requests found
---
title: "Krav etter HTA pkt.\ 2.5.3"
lang: nb
ansvarlig-enhet: HR-avdelingen
kontaktperson: Kari Lønøy
FUP:
- A.c.x5 Føre forhandlinger på særlige grunnlag (HTA pkt. 2.5.3)
---
${FAKULTET-ELLER-AVDELING} fremmer med dette krav om at det blir ført forhandlinger etter HTA pkt. 2.5.3 [ANGI HJEMMELSGRUNNLAG] for ${ARBEIDSTAKERS-NAVN}, født ${FØDSELSDATO}.
${PERSONLIG-PRONOMEN-HAN-HUN-HEN} er i ${STILLINGSPROSENT} stilling som ${GJELDENDE-STILLINGSKODE-OG-STILLINGSBENEVNELSE} og har årslønn på kroner ${GJELDENDE-ÅRSLØNN-I-KRONER}.
[ALT. 1]
Det søkes om lønnsendring i stillingen til årslønn på [NY ÅRSLØNN].
[ALT. 2]
Det søkes om at stillingen endres til [NY STILLINGSKODE OG STILLINGSBENEVNELSE] med årlønn på kroner [NY ÅRSLØNN].
[ALT. 3]
Det søkes om midlertidig kronetillegg på kroner [KRONETILLEGGETS STØRRELSE] per måned i perioden fra og med [DATO] til [DATO].
[KORT RESYMÉ AV UTDANNELSE OG TIDLIGERE ARBEIDSPRAKSIS]
# Begrunnelse for kravet
[Dersom kravet et fremmet med hjemmel i hovedtariffavtalenes pkt.\ **2.5.3 nr.\ 1 bokstav\ a** («har skjedd vesentlige endringer i de forhold som er lagt til grunn ved fastsetting av stillingenes/ansattes lønn»), må kravet være dokumentert for eksempel med utgangspunkt i kunngjøringstekst, alternativt at man oppgir arbeidsoppgavene som arbeidstakeren utførte før endringen og en tilsvarende oversikt over de nye oppgavene slik at det er mulig å vurdere endringene.]
[Det er ikke alene tilstrekkelig grunnlag at en arbeidstaker har fått nye oppgaver, det vil de fleste få etter hvert som de har fungert i sin stilling en stund. Det avgjørende er at arbeidstakeren får oppgaver som krever noe kvalitativt mer enn tidligere, og at de nye oppgavene ligger på et høyere nivå. I tillegg må de oppgavene som er endret ha et omfang som gjør endringen «vesentlig» og bør derfor utgjøre en stor del av arbeidstakerens arbeidsdag. Kravet om vesentlig endring gjelder således både arbeidsoppgavenes nivå og omfang.]
---
title: "Avtale om hjemmearbeid (test)"
lang: nb
ansvarlig-enhet: HR-avdelingen
kontaktperson: Jan Frode Knarvik
FUP:
- "A.e.02 Administrere arbeidsordning"
---
[1. MARKER ALT INNHOLD I DOKUMENTET OVER OVERSKRIFTEN (UTENOM INNHOLDET I BREVHODET) OG SLETT DET. SLETT DERETTER DENNE TEKSTEN.]\
Denne avtalen regulerer arbeid som utføres i arbeidstakers hjem. Avtalen er tillegg til den ordinære arbeidsavtalen. Avtalen signeres elektronisk og arkiveres sammen med arbeidsavtalen i personalmappen (elektronisk i Elements).
# Parter
Arbeidsgiver: UiB v/ ${ADMINISTRATIV-ENHET}
Arbeidstaker: ${ARBEIDSTAKERS-NAVN}
# Definisjon av hjemmekontor
Hjemmekontorforskriften regulerer hjemmearbeid og er begrenset til arbeid som utføres i arbeidstakers eget hjem. Hjemmekontorforskriften gjelder dermed ikke ved andre typer fjernarbeid, som for eksempel arbeid fra hytta eller ved arbeid på reise til og fra arbeidsstedet.
-----------------------------------------------------------------------
Arbeidstakers adresse Angi arbeidsrom i boligen
----------------------------------- -----------------------------------
[FYLL INN] [FYLL INN]
-----------------------------------------------------------------------
# Omfang
Hjemmekontorforskriften gjelder ikke kortvarig eller sporadisk arbeid. Det innebærer at hjemmearbeidet må ha et visst omfang og utføres jevnlig. Kortvarige perioder av en til to ukers varighet vil ikke være å anse som hjemmearbeid etter forskriften. Det samme er tilfelle dersom omfanget i snitt er mindre enn en dag i uken, selv om det skjer jevnlig. Ved UiB kan det som hovedregel ikke inngås avtale om hjemmearbeid for mer enn inntil 40 % av stillingen.
-----------------------------------------------------------------------
Angi antall dager pr. uke Angi ukedager der det er fastsatt
----------------------------------- -----------------------------------
${ANTALL-DAGER-PER-UKE} ${UKEDAGER-HVIS-FASTSATT}
-----------------------------------------------------------------------
# Tilgjengelig
Forventningene til at den ansatte er til stede og tilgjengelig ved hjemmearbeid er de samme som ved hovedarbeidsplassen. Den ansatte skal gi beskjed om fravær (sykdom, syke barn, kundebesøk etc.) i samsvar med gjeldende regler. UiB har ansvaret for at den ansattes oppgaver blir utført av noen andre om fraværet krever det. UiB har rett til å kalle den ansatte inn til nødvendige møter, også der det oppstår uforutsette situasjoner.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ansatt skal være tilgjengelig via Fysiske møter den ansatte må delta på Arbeid som kan utføres ved hjemmearbeid. Fylles ut ved behov
------------------------------------ --------------------------------------- --------------------------------------------------------------
${ANSATT-SKAL-VÆRE-TILGJENGELIG VIA} ${FYSISKE-MØTER-ANSATT-MÅ-DELTA-PÅ} ${EVT-ARBEID-SOM-KAN-UTFØRES-VED-HJEMMEARBEID}
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
# Arbeidstid
Arbeidstid skal følge fleksitidsavtalen, evt. andre inngåtte avtaler om arbeidstid ved UiB for ansatte med ulike arbeidsfunksjoner. For hjemmearbeid gjelder samme begrensninger av arbeidstidens lengde som for hovedarbeidsplassen. I tilretteleggingstilfeller kan det avtales andre arbeidstidsordninger med hjemmel i aml. §10-2 (3). Nattarbeid og søndags- og helgedagsarbeid kan kun pålegges i henhold til reglene i arbeidsmiljøloven. For overtid og merarbeid gjelder samme regler som for hovedarbeidsplassen.
# Utstyr
UiB har ansvaret for vanlige kostnader knyttet til det utstyr som hjemmearbeideren benytter og som UiB eier. UiB kan være behjelpelig med montering dersom arbeidstaker ikke selv kan utføre disse oppgavene.
Arbeidstakeren har ansvaret for å behandle utstyret forsvarlig og for å levere det tilbake ved opphør av avtalen om hjemmearbeid eller ved lengre permisjoner, dersom arbeidsgiver krever det. Ved betydelige driftsproblemer skal arbeidstaker bringe arbeidsgivers utstyr til arbeidsstedet, hvor UiB vil sørge for eventuell feilretting og rekonfigureringer.
Alle forandringer i konfigurasjon av utstyret skal utføres i samråd med godkjent instans. UiB sørger for og bekoster nødvendig service på utstyret.
--------------------------------------------------------------------------
Utstyr som UiB eier og som benyttes av arbeidstaker ved arbeid i hjemmet
--------------------------------------------------------------------------
${UTSTYR-SOM-UIB-EIER-OG-SOM-BENYTTES-AV-ARBTAKER-VED-ARVEID-I-HJEMMET}
--------------------------------------------------------------------------
# Arbeidslokale ved hjemmekontor
Det skal fortrinnsvis angis et rom i boligen som skal fungere som arbeidsrom. Hjemmearbeidsplassen skal være utformet og innredet slik at den tilfredsstiller de krav som lov- og forskrifter til enhver tid stiller. UiB dekker kun nødvendige kostnader knyttet til arbeidslokalet etter nærmere avtale.
# Helse, miljø og sikkerhet
De alminnelige reglene om systematisk arbeidsmiljøarbeid gjelder også for arbeid på hjemmekontor. Det systematiske arbeidsmiljøarbeidet skal ta høyde for og synliggjøre at virksomheten har ansatte som utfører arbeid i sine private hjem. Hensikten er å sikre at mulige og faktiske problemer oppdages og tas hånd om i tide. Også arbeidstakere med hjemmekontoravtale skal medvirke til gjennomføringen av de tiltak som blir satt i verk for å skape et sunt og trygt arbeidsmiljø.
Arbeidsmiljøloven kapittel 2, kapittel 3 med unntak av § 3-1, og kapittel 4 gjelder ikke for hjemmearbeid.
Verken arbeidsgiver eller verneombudet har tilgang til hjemmearbeidsplassen. Eneste unntak er hvis det er inngått særskilt avtale om dette.
# Ansvar og forsikringer
Staten er selvassurandør og UiB skal ikke tegne særskilte forsikringer for den ansatte som har avtale om hjemmearbeid. Ved eventuelle skadetilfeller som oppstår i forbindelse med hjemmearbeid, anvendes de generelle reglene om erstatning og forsikring som ellers gjelder for ansatte i staten, se statens personalhåndbok kapittel 4 og punkt 10.20. Det er en forutsetning for å inngå avtale om hjemmearbeid at den ansatte har tegnet en vanlig innbo-/hjemforsikring.
# Informasjonssikkerhet
De til enhver tid gjeldende sikkerhetsregler med hensyn til bruk av IT-utstyr ved UiB må også følges ved hjemmearbeid. Leder og den ansatte skal drøfte hvordan oppbevaring av dokumenter og annen informasjon kan skje i tråd med gjeldende taushetspliktsregler. Taushets- og lojalitetserklæringer som er inngått mellom UiB og den ansatte gjelder også ved hjemmearbeid. Det skal særskilt avtales hvis andre enn den ansatte skal bruke utstyret. Sensitive dokumenter bør ikke tas ut av ordinær arbeidsplass, men i tilfeller der det er nødvendig, må dokumentene oppbevares forsvarlig. UiB-dokumenter skal ikke kastes privat, men tas med tilbake til UiB for makulering.
# Endring/oppsigelse
Hver av partene kan si opp avtalen med fire ukers skriftlig varsel. Hver av partene kan også be om endring av avtalen med fire ukers skriftlig varsel om ønsket endring. Eventuelle endringer må være i henhold til gjeldende lov og avtaleverk.
# Særskilte merknader
-----------------------------------------------------------------------
Særskilte merknader
-----------------------------------------------------------------------
[EVT. SÆRSKILTE MERKNADER]
-----------------------------------------------------------------------
Bergen, ${AVTALENS-DATO}
Leders stilling og navn: ${LEDERS-STILLING} ${LEDERS-NAVN}
Ansattes stilling og navn: ${ANSATTES-STILLING} ${ANSATTES-NAVN}
Avtalen er godkjent elektronisk av leder, og elektronisk signert av ansatt, se forsideark.
[2. SLETT DENNE TEKSTEN OG ALT INNHOLDET NEDENFOR (UTENOM BUNNTEKSTEN).]
......@@ -19,6 +19,6 @@ Bergen, ${DATO}
\_\_\_\_\_\_\_\_\_\_\_\_\_\_\_\_\_\_\_\_\_\_\_\_\_\
${PRAKTIKANTENS-NAVN}\
praktikant
praktikant ved ${ENHET}
[2. SLETT DENNE TEKSTEN OG ALT INNHOLDET NEDENFOR (UTENOM BUNNTEKSTEN).]
0% Loading or .
You are about to add 0 people to the discussion. Proceed with caution.
Finish editing this message first!
Please register or to comment