I `Main::main` skal vi nå opprette et rutenett, og gi det til `GridView`-konstruktøren som et argument ved opprettelse. Deretter skal vi endre GridView slik at den tegner dette rutenettet.
I `Main::main` skal vi nå opprette et rutenett, og gi det til `GridView`-konstruktøren som et argument ved opprettelse. Deretter skal vi endre GridView slik at den tegner dette rutenettet.
* [ ] I `Main::main`, opprett et ColorGrid-objekt med 3 rader og 4 kolonner. Sett fargene i hjørnene til å være
**TODO:**
* I `Main::main`, opprett et ColorGrid-objekt med 3 rader og 4 kolonner. Sett fargene i hjørnene til å være
* Rød i hjørnet oppe til venstre (posisjon (0, 0))
* Rød i hjørnet oppe til venstre (posisjon (0, 0))
* Blå i hjørnet oppe til høyre (posisjon (0, 3))
* Blå i hjørnet oppe til høyre (posisjon (0, 3))
* Gul i hjørnet nede til venstre (posisjon (2, 0))
* Gul i hjørnet nede til venstre (posisjon (2, 0))
* Grønn i hjørnet nede til høyre (posisjon (2, 3))
* Grønn i hjørnet nede til høyre (posisjon (2, 3))
*[ ] I `GridView`, legg til en parameter av typen `IColorGrid` i konstruktøren, og legg også til en instansvariabel av samme type. Initialiser feltvariabelen med argumentet gitt til konstruktøren.
* I `GridView`, legg til en parameter av typen `IColorGrid` i konstruktøren, og legg også til en instansvariabel av samme type. Initialiser feltvariabelen med argumentet gitt til konstruktøren.
For å tegne rutenettet gjenstår det å endre på *paintComponent* -metoden. Vi skal benytte oss av tre hjelpemetoder for å tegne rutenettet. I *paintComponent* gjør vi et kall til
For å tegne rutenettet gjenstår det å endre på *paintComponent* -metoden. Vi skal benytte oss av tre hjelpemetoder for å tegne rutenettet. I *paintComponent* gjør vi et kall til
...
@@ -35,14 +36,14 @@ Men -- dette er ikke tilstrekkelig informasjon for å gjøre utregningen; vi tre
...
@@ -35,14 +36,14 @@ Men -- dette er ikke tilstrekkelig informasjon for å gjøre utregningen; vi tre
Disse siste delene med informasjon vil ikke endre seg særlig fra kall til kall, men er en del av *konteksten* metoden kjører i. Slik kontekst er best beskrevet som feltvariabler.
Disse siste delene med informasjon vil ikke endre seg særlig fra kall til kall, men er en del av *konteksten* metoden kjører i. Slik kontekst er best beskrevet som feltvariabler.
I klassen `CellPositionToPixelConverter`:
**TODO: I klassen `CellPositionToPixelConverter`:**
*[ ] Opprett instansvariabler:
* Opprett instansvariabler:
* En `Rectangle2D` -variabel `box` som beskriver innenfor hvilket område rutenettet skal tegnes
* En `Rectangle2D` -variabel `box` som beskriver innenfor hvilket område rutenettet skal tegnes
* En `GridDimension` -variabel `gd` som beskriver størrelsen til rutenettet rutene vil være en del av
* En `GridDimension` -variabel `gd` som beskriver størrelsen til rutenettet rutene vil være en del av
* En `double` kalt `margin` som beskriver hvor stor avstanden skal være mellom rutene
* En `double` kalt `margin` som beskriver hvor stor avstanden skal være mellom rutene
*[ ] Opprett en konstruktør i klassen med tre parametre: en `Rectangle2D` -variabel, en `GridDimension` -variabel og en `double`. Initaliser feltvariablene med argumentene som mottas i konstruktøren.
* Opprett en konstruktør i klassen med tre parametre: en `Rectangle2D` -variabel, en `GridDimension` -variabel og en `double`. Initaliser feltvariablene med argumentene som mottas i konstruktøren.
*[ ] Opprett metoden `getBoundsForCell` med en parameter av typen `CellPosition` (i figur under navgitt `cp`) og returtype `Rectangle2D`.
* Opprett metoden `getBoundsForCell` med en parameter av typen `CellPosition` (i figur under navgitt `cp`) og returtype `Rectangle2D`.
Returverdien er et `Rectangle2D` -objekt. For å opprette dette objektet, må du regne ut fire verdier: x, y, bredde og høyde for den gitte ruten. Så kan du returnere et nytt `Rectangle2D.Double` -objekt med disse verdiene.
Returverdien er et `Rectangle2D` -objekt. For å opprette dette objektet, må du regne ut fire verdier: x, y, bredde og høyde for den gitte ruten. Så kan du returnere et nytt `Rectangle2D.Double` -objekt med disse verdiene.
...
@@ -50,7 +51,7 @@ Illustrasjonen under visualiserer parameterne og resultatvariablene. Variabler i
...
@@ -50,7 +51,7 @@ Illustrasjonen under visualiserer parameterne og resultatvariablene. Variabler i


Hint:
**Hint:**
* Benytt `double` hvis du gjør regnestykker som involverer divisjon, da unngår du avrundingsfeil.
* Benytt `double` hvis du gjør regnestykker som involverer divisjon, da unngår du avrundingsfeil.
* Ikke bland horisontale og vertikale verdier. Horsiontale begreper: x, bredde, kolonne. Vertikale begreper: y, høyde, rad.
* Ikke bland horisontale og vertikale verdier. Horsiontale begreper: x, bredde, kolonne. Vertikale begreper: y, høyde, rad.
* Begynn med å regne ut *cellWidth* og *cellHeight*, og bruk verdiene du finner der for videre kalkulasjoner.
* Begynn med å regne ut *cellWidth* og *cellHeight*, og bruk verdiene du finner der for videre kalkulasjoner.
...
@@ -75,14 +76,15 @@ Hint:
...
@@ -75,14 +76,15 @@ Hint:
Denne metoden i `GridView` skal ha et `Graphics2D` -objekt som parameter, og ikke ha noen returverdi. Planen er å først tegne en stor grå firkant, og så tegne selve rutene «oppå».
Denne metoden i `GridView` skal ha et `Graphics2D` -objekt som parameter, og ikke ha noen returverdi. Planen er å først tegne en stor grå firkant, og så tegne selve rutene «oppå».
-[ ] Opprett et Rectangle2D -objekt med en fast 30 pikslers avstand til kanten på vinduet (se avsnitt om fast avstand til kantene på lerretet i kursnotater om [grafikk](https://inf101.ii.uib.no/notat/grafikk/#fast-avstand-til-kantene-på-lerretet))
**TODO:**
- Opprett et Rectangle2D -objekt med en fast 30 pikslers avstand til kanten på vinduet (se avsnitt om fast avstand til kantene på lerretet i kursnotater om [grafikk](https://inf101.ii.uib.no/notat/grafikk/#fast-avstand-til-kantene-på-lerretet))
* Det kan være lurt å lagre tallet som en konstant med et beskrivende navn (altså opprett en static final feltvariabel `private static final double OUTERMARGIN = 30;` og så bruke `OUTERMARGIN` i stedet for 30 når du kommer tilbake her)
* Det kan være lurt å lagre tallet som en konstant med et beskrivende navn (altså opprett en static final feltvariabel `private static final double OUTERMARGIN = 30;` og så bruke `OUTERMARGIN` i stedet for 30 når du kommer tilbake her)
-[ ] Fyll rektangelet med gråfarge på lerretet.
- Fyll rektangelet med gråfarge på lerretet.
* Det kan være lurt å lagre fargen som en konstant med et beskrivende navn (altså opprett en static final feltvariabel `private static final Color MARGINCOLOR = Color.LIGHT_GRAY;` og så bruke `MARGINCOLOR` i stedet for Color.LIGHT_GRAY når du kommer tilbake her)
* Det kan være lurt å lagre fargen som en konstant med et beskrivende navn (altså opprett en static final feltvariabel `private static final Color MARGINCOLOR = Color.LIGHT_GRAY;` og så bruke `MARGINCOLOR` i stedet for Color.LIGHT_GRAY når du kommer tilbake her)
-[ ] Opprett et `CellPositionToPixelConverter` -objekt.
- Opprett et `CellPositionToPixelConverter` -objekt.
* Hvilket objekt med typen GridDimension skal du bruke som argument ved opprettelsen? Har du et slik objekt liggende et sted allerede?
* Hvilket objekt med typen GridDimension skal du bruke som argument ved opprettelsen? Har du et slik objekt liggende et sted allerede?
* Marginen skal være et fast tall; i eksempelillustrasjonen er tallet 30 blitt brukt. Det kan være lurt å lagre tallet som en konstant med et beskrivende navn.
* Marginen skal være et fast tall; i eksempelillustrasjonen er tallet 30 blitt brukt. Det kan være lurt å lagre tallet som en konstant med et beskrivende navn.
-[ ] Gjør et kall til en hjelpemetoden `drawCells` beskrevet under
- Gjør et kall til en hjelpemetoden `drawCells` beskrevet under
PS: Siden metoden benytter instansmetoder kan metoden *ikke* være static. Siden metoden ikke skal benyttes av noen utenfor `GridView` -klassen, bør metoden være *private*.
PS: Siden metoden benytter instansmetoder kan metoden *ikke* være static. Siden metoden ikke skal benyttes av noen utenfor `GridView` -klassen, bør metoden være *private*.