Newer
Older
# Rutenett

I denne lab'en skal vi tegne et rutenett som vist over. Oppgaven består i hovedsak av tre deler:
1. Skriv en klasse `ColorGrid` som representerer et rutenett av farger.
2. Skriv en klasse `CellPositionToPixelConverter` som har en metode som regner ut piksel-koordinatene for en gitt rute.
2. Skriv en klasse `GridView` som kan tegne et rutenett av farger.
* [Anbefalte forberedelser](#anbefalte-forberedelser)
* [Bli kjent med utlevert kode](#bli-kjent-med-utlevert-kode)
* [Opprett rutenett av farger](#opprett-rutenett-av-farger)
* [Tegning](#tegning)
* [Opprett rutetnettet som skal tegnes](#opprett-rutenettet-som-skal-tegnes)
* [CellPositionToPixelConverter](#cellpositiontopixelconverter)
* [drawGrid](#drawgrid)
## Anbefalte forberedelser
* Laben antar at du har kjennskap til grunnleggende java, inkludert [grensesnitt](https://inf101.ii.uib.no/notat/grensesnitt/), [klasser og objekter](https://inf101.ii.uib.no/notat/objekter/).
* Du bør ha skummet igjennom kursnotatene om [arv](https://inf101.ii.uib.no/notat/arv), men vi kommer ikke til å gå i dypden på dette i denne lab'en.
* I den utleverte koden dukker det opp to *record*-klasser. Du trenger ikke sette deg inn i mutabilitet for denne lab'en, men kursnotatene om dette inneholder også et [avsnitt om record-klasser](https://inf101.ii.uib.no/notat/mutabilitet/#record) hvor det er verdt å skumme gjennom eksempelet som demonstrerer bruken.
* Kursnotatene om [grafikk](https://inf101.ii.uib.no/notat/grafikk) vil naturligvis være spesielt relevante, primært de tre første avsnittene om rammeverket, koordinatsystemet og grunnleggende figurer; men også hjelpemetoder, farger og adaptiv tegning blir adressert i lab'en.
## Bli kjent med utlevert kode
Undersøk filene i pakken `no.uib.inf101.colorgrid`, og besvar spørsmålene i `TextQuestions` ([link](./src/main/java/no/uib/inf101/colorgrid/TextQuestions.java)).
✅ Du er klar til gå videre når alle testene i `TestTextQuestions` ([link](./src/test/java/no/uib/inf101/colorgrid/TestTextQuestions.java)) passerer.
## Opprett rutenett av farger
I denne oppgaven skal du lage klassen `ColorGrid` ([link](./src/main/java/no/uib/inf101/colorgrid/ColorGrid.java)). Den er nå helt tom.
* [done] La klassen implementere grensesnittet `IColorGrid`
* [done] La klassen ha en konstruktør med to parametre: en int som beskriver antall rader, og en int som beskriver antall kolonner. Standard-verdien til en posisjon i rutenettet (før `set`-metoden har blitt kalt på gitt posisjon) skal være `null`.
* [done] Fyll ut metodene du trenger i overenstemmelse med javadoc-kommentarene til `IColorGrid`.
Du kan leke deg litt i `Main::main` for å sjekke for deg selv at klassen fungerer som du forventer. For eksempel:
```java
// Opprett et rutenett med 3 rader og 4 kolonner
IColorGrid grid = new ColorGrid(3, 4);
System.out.println(grid.rows()); // forventer 3
System.out.println(grid.cols()); // forventer 4
// Sjekk at standard-verdien er null
System.out.println(grid.get(new CellPosition(1, 2))); // forventer null
// Sjekk at vi kan endre verdien på en gitt posisjon
grid.set(new CellPosition(1, 2), Color.RED);
System.out.println(grid.get(new CellPosition(1, 2))); // forventer rød
System.out.println(grid.get(new CellPosition(2, 1))); // forventer null
```
Husk å rydde opp etter deg i `Main::main` når du er ferdig!
✅ Du er klar til gå videre når alle testene i `TestColorGrid` ([link](./src/test/java/no/uib/inf101/colorgrid/TestColorGrid.java)) passerer.
.
## Tegning
Ha kursnotatene om [grafikk](https://inf101.ii.uib.no/notat/grafikk) i bakhodet når du gjør denne oppgaven.
I `GridView`:
* [done] La klassen utvide `JPanel`
* [done] La konstruktøren til `GridView` sette standard størrelse på lerretet til 400x300 piksler
* [done] Overskriv metoden `public void paintComponent(Graphics g)`. Begynn med å kalle på super-metoden og opprett en Graphics2D -variabel fra g, slik som vist i kursnotatene om grafikk.
* [done] Velg din favoritt-figur fra kursnotatene og tegn den i paintComponent (midlertidig, fjern den igjen når vi senere skal tegne rutenettet )
* [done] Opprett et `GridView` -objekt
* [done] Opprett et `JFrame` -objekt
* [done] Kall `setContentPane` -metoden på JFrame-objektet med GridView-objektet som argument
* [done] Kall `setTitle`, `setDefaultCloseOperation`, `pack` og `setVisible` på JFrame-objektet etter mønster fra kursnotatene om grafikk.
✅ Du er klar til å gå videre hvis du ser tegningen din i et vindu når du kjører `Main`.
## Opprett rutenettet som skal tegnes
I `Main::main` skal vi nå opprette et rutenett, og gi det til `GridView`-konstruktøren som et argument ved opprettelse. Deretter skal vi endre GridView slik at den tegner dette rutenettet.
* [done] I `Main::main`, opprett et ColorGrid-objekt med 3 rader og 4 kolonner. Sett fargene i hjørnene til å være
* Rød i hjørnet oppe til venstre (posisjon (0, 0))
* Blå i hjørnet oppe til høyre (posisjon (0, 3))
* Gul i hjørnet nede til venstre (posisjon (2, 0))
* Grønn i hjørnet nede til høyre (posisjon (2, 3))
* [ ] I `GridView`, legg til en parameter av typen `IColorGrid` i konstruktøren, og legg også til en instansvariabel av samme type. Initialiser feltvariabelen med argumentet gitt til konstruktøren.
For å tegne rutenettet gjenstår det å endre på *paintComponent* -metoden. Vi skal benytte oss av tre hjelpemetoder for å tegne rutenettet. I *paintComponent* gjør vi et kall til
* `drawGrid`, som har som ansvar å tegne et fullstendig rutenett, inkludert alle rammer og ruter (alt innenfor det grå området i illustrasjonen). For å tegne selve rutene, kaller denne metoden på
* `drawCells`, som har som ansvar å tegne en samling av ruter. For hver rute regner denne metode ut hvor ruten skal være ved å kalle på hjelpemetoden
* `getBoundsForCell` som vet hvordan å regne ut posisjonen til én rute i rutenettet.
Det viser seg at det er den sistnevnte metoden som er mest komplisert. Vi kunne hatt `getBoundForCell` som en vanlig hjelpemetode, men siden dette er en relativt isolert operasjon som vi ønsker å kunne teste separat, oppretter vi en en klasse for denne hjelpemetoden: *CellPositionToPixelConverter*.
> Måten vi tenker på når vi skal utvikle et program er «top-down» -- man begynner med å dele opp oppgaven i store steg, og så drømmer vi opp hjelpemetoder vi trenger før disse hjelpemetodene faktisk eksisterer. Når vi faktisk koder, er det ofte lettest å gjøre det «bottom up», slik at vi kan teste hver enkelt byggeklosse/metode mens vi holder på. Dette for å si: hvilken rekkefølge du løser resten av oppgaven er opp til deg. Det kan være at det er lettere å hoppe litt frem og tilbake mellom de neste avsnittene.
## CellPositionToPixelConverter
Vi ønsker å opprette en hjelpemetode `getBoundsForCell` som oversetter koordinater i rutenettet til et rektangel med posisjon og størrelse beskrevet som piksler til bruk på et lerret. Det er naturlig at denne metoden
* har en parameter av typen `CellPosition` og
* returnerer et `Rectangle2D` -objekt.
Men -- dette er ikke tilstrekkelig informasjon for å gjøre utregningen; vi trenger i tillegg å vite
* innefor hvilket område rutenettet befinner seg
* hvor mange rader og kolonner det er i rutenettet som helhet, og
* hvor stor avstanden mellom rutene skal være.
Disse siste delene med informasjon vil ikke endre seg særlig fra kall til kall, men er en del av *konteksten* metoden kjører i. Slik kontekst er best beskrevet som feltvariabler.
I klassen `CellPositionToPixelConverter`:
* En `Rectangle2D` -variabel `box` som beskriver innenfor hvilket område rutenettet skal tegnes
* En `GridDimension` -variabel `gd` som beskriver størrelsen til rutenettet rutene vil være en del av
* En `double` kalt `margin` som beskriver hvor stor avstanden skal være mellom rutene
* [done] Opprett en konstruktør i klassen med tre parametre: en `Rectangle2D` -variabel, en `GridDimension` -variabel og en `double`. Initaliser feltvariablene med argumentene som mottas i konstruktøren.
* [ ] Opprett metoden `getBoundsForCell` med en parameter av typen `CellPosition` (i figur under navgitt `cp`) og returtype `Rectangle2D`.
Returverdien er et `Rectangle2D` -objekt. For å opprette dette objektet, må du regne ut fire verdier: x, y, bredde og høyde for den gitte ruten. Så kan du returnere et nytt `Rectangle2D.Double` -objekt med disse verdiene.
Illustrasjonen under visualiserer parameterne og resultatvariablene. Variabler i svart tekst er gitt som input eller er tilgjengelig som feltvariabler, mens variablene i rød kursiv tekst er de du skal regne ut og returnere.

Hint:
* Benytt `double` hvis du gjør regnestykker som involverer divisjon, da unngår du avrundingsfeil.
* Ikke bland horisontale og vertikale verdier. Horsiontale begreper: x, bredde, kolonne. Vertikale begreper: y, høyde, rad.
* Begynn med å regne ut *cellWidth* og *cellHeight*, og bruk verdiene du finner der for videre kalkulasjoner.
> Eksempel: anta at du får følgende parametre (som i illustrasjonen):
> * `box.getX()` er 30 og `box.getY()` er 30
> * `box.getWidth()` er 340 og `box.getHeight()` er 240
> * `gd.cols()` er 4 og `gd.rows()` er 3
> * `margin` er 30
>
> Vi begynner med å regne ut `cellWidth`. Siden vi har 4 kolonner totalt, vil det gå med 5*30=150 piksler til marginer, og vi får da 190 piksler igjen å fordele på de fire kolonnene. Vi får da at cellen skal ha bredde 47.5.
>
> For å finne verdien til `cellX` begynner vi på posisjonen `box.getX()` og går derfra videre mot høyre ved å plusse på margin + rutebredde + margin + rutebredde + margin. Verdien blir da 30+30+47.5+30+47.5+30 = 215.
>
> Tilsvarende finner vi at `cellHeight` blir 40 og `cellY` blir 130.
✅ Du er klar til å gå videre når testene i `TestCellPositionToPixelConverter` passerer.
## drawGrid
Denne metoden i `GridView` skal ha et `Graphics2D` -objekt som parameter, og ikke ha noen returverdi. Planen er å først tegne en stor grå firkant, og så tegne selve rutene «oppå».
- [done] Opprett et Rectangle2D -objekt med en fast 30 pikslers avstand til kanten på vinduet (se avsnitt om fast avstand til kantene på lerretet i kursnotater om [grafikk](https://inf101.ii.uib.no/notat/grafikk/#fast-avstand-til-kantene-på-lerretet))
* Det kan være lurt å lagre tallet som en konstant med et beskrivende navn (altså opprett en static final feltvariabel `private static final double OUTERMARGIN = 30;` og så bruke `OUTERMARGIN` i stedet for 30 når du kommer tilbake her)
* Det kan være lurt å lagre fargen som en konstant med et beskrivende navn (altså opprett en static final feltvariabel `private static final Color MARGINCOLOR = Color.LIGHT_GRAY;` og så bruke `MARGINCOLOR` i stedet for Color.LIGHT_GRAY når du kommer tilbake her)
- [ ] Opprett et `CellPositionToPixelConverter` -objekt.
* Hvilket objekt med typen GridDimension skal du bruke som argument ved opprettelsen? Har du et slik objekt liggende et sted allerede?
* Marginen skal være et fast tall; i eksempelillustrasjonen er tallet 30 blitt brukt. Det kan være lurt å lagre tallet som en konstant med et beskrivende navn.
- [ ] Gjør et kall til en hjelpemetoden `drawCells` beskrevet under
PS: Siden metoden benytter instansmetoder kan metoden *ikke* være static. Siden metoden ikke skal benyttes av noen utenfor `GridView` -klassen, bør metoden være *private*.
Denne metoden i `GridView` er uten returverdi, men skal ha tre parametre:
* et `Graphics2D` -objekt, lerretet rutene skal tegnes på
* et `CellColorCollection` -objekt, rutene som skal tegnes
* et `CellPositionToPixelConverter` -objekt som kan regne ut rutene sin posisjon
La metoden iterere gjennom rutene i CellColorCollection -objektet, og tegne hver av dem på lerretet. Dersom fargen er null, bruk `Color.DARK_GRAY` i stedet.
PS: siden drawCells ikke er avhengig av instansvariabler, bør metoden være *static*. Siden den ikke benyttes utenfor `GridCell` -klassen bør metoden være *private*.
✅ Du er ferdig med lab'en når testene i `TestGridView` passerer, og du kan kjøre Main-metoden og ser samme bilde som vist i illustrasjonen nå programmet kjører. Det skal fungere å endre størrelse på vinduet, og rutenettet skal strekke seg for å fylle hele lerretet med en fast avstand til kanten.
---
## Bonusoppgave
- [ ] La klassen `BeautifulPicture` i pakken `no.uib.inf101.bonus` utvide `JPanel` og tegn en vakker tegning med utgangspunkt i kursnotatene for grafikk. Benytt `Main` -klassen i samme pakke for å starte programmet.
Det blir en liten premie til det peneste bildet. Jury'en legger vekt på:
* at bildet er vakkert, og
* at bildet er *adaptivt*, det vil si: tilpasser seg størrelsen på vinduet på en pen måte, og
* at koden er vakker å lese.
Du er oppfordret til å bruke rikelig med hjelpemetoder og eventuelt også flere klasser som kan hjelpe til med tegningen dersom det er hensiktsmessig.