Skip to content
Snippets Groups Projects
Forked from ii / INF101 / 25V / students / lab4
1 commit behind the upstream repository.
Name Last commit Last update
guide
src
.gitignore
README.md
pom.xml

Lab 4 – Grid og Grafikk

Læringsmål

I denne labben skal du lære:
✅ Hvordan opprette og bruke en grid-datastruktur
✅ Grunnleggende bruk av Java Graphics for å tegne


Hva er et grid?

Et grid er en todimensjonal datastruktur hvor hvert element er plassert i en rad og kolonne.

Hva er en datastruktur?
En datastruktur er en måte å organisere og lagre data på i en datamaskin. Effektive datastrukturer gjør programmene våre raskere og enklere å jobbe med.

Slike strukturer brukes ofte i grafiske applikasjoner, for eksempel i semesteroppgave 1 i 2024, Tetris:

I denne labben skal du:
1️⃣ Implementere en grid-klasse
2️⃣ Bruke et grafikk-rammeverk for å tegne gridet


Steg for steg

  1. Opprett en grid-klasse
  2. Tegn gridet i et grafikkvindu

MÅ GJØRES FØR LAB5

  1. Installer Maven

Når er du ferdig?

Oppgaven er fullført når alle testene passerer og du har skrevet ut et grid.

📌 Husk å levere på CodeGrade!

NB: Denne labben skal rettes med tester og manuelt av Sondre (se steg 2).