From 7cd23ffe697424509f8c55bc2de57446471e6e95 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Lauritz Angeltveit <laang9684@uib.no> Date: Fri, 8 Mar 2024 09:35:03 +0100 Subject: [PATCH 1/7] =?UTF-8?q?Lagde=20punkter=20for=20prosjektrapport=20o?= =?UTF-8?q?g=20svarte=20p=C3=A5=201,=203=20og=204?= MIME-Version: 1.0 Content-Type: text/plain; charset=UTF-8 Content-Transfer-Encoding: 8bit --- doc/oblig2.md | 43 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ 1 file changed, 43 insertions(+) diff --git a/doc/oblig2.md b/doc/oblig2.md index 8dbfb0a6..dbccb06f 100644 --- a/doc/oblig2.md +++ b/doc/oblig2.md @@ -2,3 +2,46 @@ **Team:** *Teamnavn* – *medlemmer*... +# Prosjektrapport + +## 1. Roller + +### 1.1. Prosjektleder + Her har det naturlig utviklet seg til at en på gruppen har tatt en lederrolle. Mathias som har hatt god oversikt over hva som skal gjøres, og har hatt en god forståelse for hva som skal til for å få prosjektet i mål. Dette var ikke noe som ble bestem på forhånd, men har heller utviklet seg naturlig utover prosjektet. + +### 1.2. Møteleder + Møtelederen, Sune, som vi ble enige om i forrige innlevering har fungert bra. Sune har hatt god oversikt over hva som skal gjøres, og har hatt en god forståelse for hva som skal til for å få prosjektet i mål. + +### 1.3. Trello-ansvarlig + Jonas ble tildelt rollen som trello-ansvarlig. Dette har utviklet seg til en flytende rolle, der alle på gruppen benytter seg av og oppdaterer ofte på trello. Dette ser vi på som en suksess og en naturlig utvikling som har vært en god måte å holde oversikt over hva som skal gjøres, og hva som er gjort. + + +### 1.4. Testansvarlig + Denne rollen var noe vi tildelte i starten til Kristian. Hittil i oppgaven har det ikke vært mye å teste, så denne rollen kommer til å bli mer relevant i de neste innleveringene. Dette er fordi de metodene i koden som burde testes, som hopp og flytting av spiller, kom nylig på plass i koden. Dette ser vi også for oss at blir en flytende rolle, der man selv skriver tester for det man selv har implementert av kode. + +### 1.5 Lyd og grafikk + Denne rollen har vært flytende i gruppa, men ble opprinnelig tildelt Lauritz. Det har ikke blitt lagt så mye fokus på lyd, men dette kommer senere. Grafikk har Vetle tatt på seg ansvaret for, og har gjort en god jobb med å lage enkle grafikk elementer, som å designe et level, som vi har brukt i spillet. + +### 1.6 Strukturansvarlig + Rollen ble tildelt til Vetle, men har blitt naturlig fordelt over hele gruppen. Alle har vært flinke til å holde seg til git-strukturen, og har vært flinke til å lage branches for det de jobber med. Det vi kan jobbe med fremover er å fordele commits/merges jevnere utover gruppen, slik at alle får en god forståelse av koden som en helhet. Vi må også bli flinkere på å comitte oftere. + +### 1.7 Kodestilansvarlig + Denne rollen ble tildelt til Mathias. Vi ser for oss at denne rollen blir mer relevant nå som ting begynner å falle på plass. Da blir det viktig å gå over deler av koden som kan forbedres og gjøre den mer lesbar. + + +## 2. Gruppedynamikk + + Dynamikken i gruppen er bra. Vi er gode venner som har det morsomt når vi jobber sammen. Dette ser vi som positivt, da vi tror det er viktig å ha det gøy når man jobber med et prosjekt som dette. Dette skaper høyde under taket for å komme med forbedringsforslag, kreative innspill og nye ideer. + +## 3. Kommunikasjon + + Kommunikasjon har fungert veldig bra så langt! Vi er flinke til å oppdatere hverandre på discord og trello.. Det vi må jobbe med fremover er å bli flinkere på å oppdatere de andre og forklare koden man har skrevet nøye til de andre. Dette kan skyldes fordi vi skriver kode forskjellig, og at det kan bli forvirrende. + +## 4. Retroperspektiv + +## 5. Arbeidsfordeling + +## 6. Forbedringspunkter + + + -- GitLab From 6701ebe994cbb69ba73ef177db99af954854af0a Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Lauritz Angeltveit <laang9684@uib.no> Date: Fri, 8 Mar 2024 10:08:14 +0100 Subject: [PATCH 2/7] =?UTF-8?q?Slettet=20punkt=203=20for=20=C3=A5=20skrive?= =?UTF-8?q?=20om,=20og=20skrev=20ferdig=20punkt=202,=20prosjektmetodikk?= MIME-Version: 1.0 Content-Type: text/plain; charset=UTF-8 Content-Transfer-Encoding: 8bit --- doc/oblig2.md | 18 ++++++++++-------- 1 file changed, 10 insertions(+), 8 deletions(-) diff --git a/doc/oblig2.md b/doc/oblig2.md index dbccb06f..ef044a07 100644 --- a/doc/oblig2.md +++ b/doc/oblig2.md @@ -28,20 +28,22 @@ ### 1.7 Kodestilansvarlig Denne rollen ble tildelt til Mathias. Vi ser for oss at denne rollen blir mer relevant nå som ting begynner å falle på plass. Da blir det viktig å gå over deler av koden som kan forbedres og gjøre den mer lesbar. +## 2. Prosjektmetodikk + Metoden vi har benyttet av oss er Kanban. Vi har brukt trello som vårt kanban-brett, der vi har kolonner som: Backlog, doing, review, done, archive og discarded. Kortene flyttes fra venstre til høyre på tavlen etter hvert som arbeidet skrider frem gjennom de ulike stadiene av prosessen. Dette gjør vi for å sikre en jevn og effektiv flyt av arbeidet gjennom prosessen. Ved å visualisere arbeidet og andvende WIP-grenser (work-in-progress), kan vi unngå overbelastning og forsinkelser. Dette har fungert veldig bra for oss, og vi har hatt god oversikt over hva som skal gjøres, og hva som er gjort. Denne metoden sørger også for at vi har god tilbakemeldingssykluser, der vi har regelmessig møte en gang i uken, hvor vi vurderer kanban-brettet, fremgang og WIP-grenser etter behov. Det har vært naturlig for prosjektet at viktige funksjoner for spillet har falt på plass før grundig testing og vel-dokumentert kode. Dette er noe vi har prioritert med vilje, da vi mener det er viktig å ha en fungerende prototype som vi kan revidere og forbedre senere i prosessen. -## 2. Gruppedynamikk - - Dynamikken i gruppen er bra. Vi er gode venner som har det morsomt når vi jobber sammen. Dette ser vi som positivt, da vi tror det er viktig å ha det gøy når man jobber med et prosjekt som dette. Dette skaper høyde under taket for å komme med forbedringsforslag, kreative innspill og nye ideer. - -## 3. Kommunikasjon +## 3. Gruppedynamikk + +## 4. Kommunikasjon Kommunikasjon har fungert veldig bra så langt! Vi er flinke til å oppdatere hverandre på discord og trello.. Det vi må jobbe med fremover er å bli flinkere på å oppdatere de andre og forklare koden man har skrevet nøye til de andre. Dette kan skyldes fordi vi skriver kode forskjellig, og at det kan bli forvirrende. -## 4. Retroperspektiv +## 5. Retrospektiv + + -## 5. Arbeidsfordeling +## 6. Arbeidsfordeling -## 6. Forbedringspunkter +## 7. Forbedringspunkter -- GitLab From c34e4632b262be853cf2c1c5f7ca4b2bbdefd884 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Lauritz Angeltveit <laang9684@uib.no> Date: Fri, 8 Mar 2024 10:11:09 +0100 Subject: [PATCH 3/7] Ferdig med punkt 3 --- doc/oblig2.md | 5 ++++- 1 file changed, 4 insertions(+), 1 deletion(-) diff --git a/doc/oblig2.md b/doc/oblig2.md index ef044a07..8db75033 100644 --- a/doc/oblig2.md +++ b/doc/oblig2.md @@ -32,7 +32,10 @@ Metoden vi har benyttet av oss er Kanban. Vi har brukt trello som vårt kanban-brett, der vi har kolonner som: Backlog, doing, review, done, archive og discarded. Kortene flyttes fra venstre til høyre på tavlen etter hvert som arbeidet skrider frem gjennom de ulike stadiene av prosessen. Dette gjør vi for å sikre en jevn og effektiv flyt av arbeidet gjennom prosessen. Ved å visualisere arbeidet og andvende WIP-grenser (work-in-progress), kan vi unngå overbelastning og forsinkelser. Dette har fungert veldig bra for oss, og vi har hatt god oversikt over hva som skal gjøres, og hva som er gjort. Denne metoden sørger også for at vi har god tilbakemeldingssykluser, der vi har regelmessig møte en gang i uken, hvor vi vurderer kanban-brettet, fremgang og WIP-grenser etter behov. Det har vært naturlig for prosjektet at viktige funksjoner for spillet har falt på plass før grundig testing og vel-dokumentert kode. Dette er noe vi har prioritert med vilje, da vi mener det er viktig å ha en fungerende prototype som vi kan revidere og forbedre senere i prosessen. ## 3. Gruppedynamikk - + I forbindelse med gjennomføringen av vårt prosjekt har gruppedynamikken vist seg å være en av de sterkeste sidene ved vårt teamarbeid. Effektiviteten og samarbeidet innad i gruppen har bidratt til en positiv og engasjerende arbeidsatmosfære, noe som har vært essensielt for fremdriften og moralen i prosjektet. Den positive stemningen i gruppen har også lagt grunnlaget for en kultur hvor det er lav terskel for å fremme forslag til forbedringer, kreative løsninger og innovative ideer. Dette har vist seg å være en verdifull ressurs for prosjektets utvikling, da det oppmuntrer til åpen dialog og samarbeid. Gjennom denne tilnærmingen har vi oppnådd en dynamisk arbeidsprosess hvor alle teammedlemmer føler seg verdsatt og motivert til å bidra med sitt beste. + + Samlet sett har gruppedynamikken spilt en avgjørende rolle for prosjektets fremgang og kvalitet. Vi anser den gode stemningen og det effektive samarbeidet som fundamentale faktorer for vår suksess, og vil fortsette å prioritere disse aspektene i videre arbeidet. + ## 4. Kommunikasjon Kommunikasjon har fungert veldig bra så langt! Vi er flinke til å oppdatere hverandre på discord og trello.. Det vi må jobbe med fremover er å bli flinkere på å oppdatere de andre og forklare koden man har skrevet nøye til de andre. Dette kan skyldes fordi vi skriver kode forskjellig, og at det kan bli forvirrende. -- GitLab From b8e7bb2c14e07194fd122dbfc6948f0b2f708341 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Lauritz Angeltveit <laang9684@uib.no> Date: Fri, 8 Mar 2024 10:18:12 +0100 Subject: [PATCH 4/7] Skrev om punkt 4, kommuniskasjon --- doc/oblig2.md | 5 ++--- 1 file changed, 2 insertions(+), 3 deletions(-) diff --git a/doc/oblig2.md b/doc/oblig2.md index 8db75033..be8f2a91 100644 --- a/doc/oblig2.md +++ b/doc/oblig2.md @@ -35,10 +35,9 @@ I forbindelse med gjennomføringen av vårt prosjekt har gruppedynamikken vist seg å være en av de sterkeste sidene ved vårt teamarbeid. Effektiviteten og samarbeidet innad i gruppen har bidratt til en positiv og engasjerende arbeidsatmosfære, noe som har vært essensielt for fremdriften og moralen i prosjektet. Den positive stemningen i gruppen har også lagt grunnlaget for en kultur hvor det er lav terskel for å fremme forslag til forbedringer, kreative løsninger og innovative ideer. Dette har vist seg å være en verdifull ressurs for prosjektets utvikling, da det oppmuntrer til åpen dialog og samarbeid. Gjennom denne tilnærmingen har vi oppnådd en dynamisk arbeidsprosess hvor alle teammedlemmer føler seg verdsatt og motivert til å bidra med sitt beste. Samlet sett har gruppedynamikken spilt en avgjørende rolle for prosjektets fremgang og kvalitet. Vi anser den gode stemningen og det effektive samarbeidet som fundamentale faktorer for vår suksess, og vil fortsette å prioritere disse aspektene i videre arbeidet. - -## 4. Kommunikasjon - Kommunikasjon har fungert veldig bra så langt! Vi er flinke til å oppdatere hverandre på discord og trello.. Det vi må jobbe med fremover er å bli flinkere på å oppdatere de andre og forklare koden man har skrevet nøye til de andre. Dette kan skyldes fordi vi skriver kode forskjellig, og at det kan bli forvirrende. +## 4. Kommunikasjon + Under prosjektet har kommunikasjonen vært effektiv, spesielt gjennom bruk av Discord og Trello for å holde hverandre oppdatert. Vi har hatt regelmessige møter for å diskutere fremdrift og eventuelle utfordringer, og har vært flinke til å oppdatere hverandre på statusen til våre respektive oppgaver. Vi har også støtt på forbedring i kommunikasjonen, spesielt i forbindelse med å forklare koden vi har skrevet til de andre. For å forbedre dette, har vi blitt enige om å bedre dokumentasjonen og øke forståelsen gjennom kodegjennomgang på møtene våre. Dette vil hjelpe i å minimere forvirringer og misforståelser, og sikre at alle har en god forståelse av prosjektet og koden. ## 5. Retrospektiv -- GitLab From 2e441de971272dc38dc6b5c434a4e1411ebfeae5 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Lauritz Angeltveit <laang9684@uib.no> Date: Fri, 8 Mar 2024 10:56:27 +0100 Subject: [PATCH 5/7] Skrev ferdig punkt 5 --- doc/oblig2.md | 7 +++++-- 1 file changed, 5 insertions(+), 2 deletions(-) diff --git a/doc/oblig2.md b/doc/oblig2.md index be8f2a91..0529ca8d 100644 --- a/doc/oblig2.md +++ b/doc/oblig2.md @@ -37,12 +37,15 @@ Samlet sett har gruppedynamikken spilt en avgjørende rolle for prosjektets fremgang og kvalitet. Vi anser den gode stemningen og det effektive samarbeidet som fundamentale faktorer for vår suksess, og vil fortsette å prioritere disse aspektene i videre arbeidet. ## 4. Kommunikasjon - Under prosjektet har kommunikasjonen vært effektiv, spesielt gjennom bruk av Discord og Trello for å holde hverandre oppdatert. Vi har hatt regelmessige møter for å diskutere fremdrift og eventuelle utfordringer, og har vært flinke til å oppdatere hverandre på statusen til våre respektive oppgaver. Vi har også støtt på forbedring i kommunikasjonen, spesielt i forbindelse med å forklare koden vi har skrevet til de andre. For å forbedre dette, har vi blitt enige om å bedre dokumentasjonen og øke forståelsen gjennom kodegjennomgang på møtene våre. Dette vil hjelpe i å minimere forvirringer og misforståelser, og sikre at alle har en god forståelse av prosjektet og koden. + Under prosjektet har kommunikasjonen vært effektiv, spesielt gjennom bruk av Discord og Trello for å holde hverandre oppdatert. Vi har hatt regelmessige møter for å diskutere fremdrift og eventuelle utfordringer, og har vært flinke til å oppdatere hverandre på statusen til våre respektive oppgaver. Vi har også støtt på forbedringpunkter i kommunikasjonen, spesielt i forbindelse med å forklare koden vi har skrevet til de andre. For å forbedre dette, har vi blitt enige om å bedre dokumentasjonen og øke forståelsen gjennom kodegjennomgang på møtene våre. Dette vil hjelpe i å minimere forvirringer og misforståelser, og sikre at alle har en god forståelse av prosjektet og koden. ## 5. Retrospektiv + I vårt retrospektiv har vi fokusert på å evaluere prosjektstrukturen og kommunikasjonen innad i teamet. Vi har klart å etablere en solid struktur gjennom bruk av Kanban og regelmessige møter, som har bidratt til en jevn arbeidsflyt og effektiv oppgavehåndtering. Vår evne til å holde alle oppdatert via Discord og Trello har vært avgjørende for denne suksessen. + + Likevel ser vi rom for forbedringer. Selv om kommunikasjonen har vært god, har vi identifisert et behov for klarere retningslinjer for dokumentasjon og deling av arbeidsprosesser. Dette vil forbedre forståelsen og effektiviteten i teamet ytterligere. + Vi har også identifisert at det har oppstått en skeiv fordeling av merge/commits til main. Dette skyldes en kombinasjon av at noen har jobbet mer med kode enn andre og at noen har vært flinkere til å comitte oftere enn andre. Mathias og Sune har vi blitt enige om at skulle sette seg ned å skrive grunnstukturen i koden sammen, og dette har ført til at de har hatt flere commits enn de andre. Dette er noe vi må jobbe med fremover, og vi har blitt enige om at alle skal comitte oftere, og at vi skal fordele arbeidet jevnere utover gruppen. - ## 6. Arbeidsfordeling ## 7. Forbedringspunkter -- GitLab From 70cbb7b0e564fe31c11bb2d0469941b61346907d Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Lauritz Angeltveit <laang9684@uib.no> Date: Fri, 8 Mar 2024 10:58:57 +0100 Subject: [PATCH 6/7] Endre litt i 5 --- doc/oblig2.md | 2 +- 1 file changed, 1 insertion(+), 1 deletion(-) diff --git a/doc/oblig2.md b/doc/oblig2.md index 0529ca8d..f7bbed22 100644 --- a/doc/oblig2.md +++ b/doc/oblig2.md @@ -44,7 +44,7 @@ Likevel ser vi rom for forbedringer. Selv om kommunikasjonen har vært god, har vi identifisert et behov for klarere retningslinjer for dokumentasjon og deling av arbeidsprosesser. Dette vil forbedre forståelsen og effektiviteten i teamet ytterligere. - Vi har også identifisert at det har oppstått en skeiv fordeling av merge/commits til main. Dette skyldes en kombinasjon av at noen har jobbet mer med kode enn andre og at noen har vært flinkere til å comitte oftere enn andre. Mathias og Sune har vi blitt enige om at skulle sette seg ned å skrive grunnstukturen i koden sammen, og dette har ført til at de har hatt flere commits enn de andre. Dette er noe vi må jobbe med fremover, og vi har blitt enige om at alle skal comitte oftere, og at vi skal fordele arbeidet jevnere utover gruppen. + Vi har identifisert at det har oppstått en skeiv fordeling av merge/commits til main. Dette skyldes en kombinasjon av at noen har jobbet mer med kode enn andre og at noen har vært flinkere til å comitte oftere enn andre. Mathias og Sune har vi blitt enige om at skulle sette seg ned å skrive grunnstukturen i koden sammen, og dette har ført til at de har hatt flere commits enn de andre. Dette er noe vi må jobbe med fremover, og vi har blitt enige om at alle skal comitte oftere, og at vi skal fordele arbeidet jevnere utover gruppen. ## 6. Arbeidsfordeling -- GitLab From f640cce5660aceac0cb7621d90e315634fe56dd9 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Lauritz Angeltveit <laang9684@uib.no> Date: Fri, 8 Mar 2024 11:02:56 +0100 Subject: [PATCH 7/7] Ferdigstille rapport --- doc/oblig2.md | 5 +---- 1 file changed, 1 insertion(+), 4 deletions(-) diff --git a/doc/oblig2.md b/doc/oblig2.md index f7bbed22..8c8c9358 100644 --- a/doc/oblig2.md +++ b/doc/oblig2.md @@ -1,5 +1,5 @@ # Rapport – innlevering 2 -**Team:** *Teamnavn* – *medlemmer*... +**Team:** *Karan med varan* – *Sune* – *Mathias* – *Kristian* – *Vetle* – *Jonas* – *Lauritz* # Prosjektrapport @@ -46,9 +46,6 @@ Vi har identifisert at det har oppstått en skeiv fordeling av merge/commits til main. Dette skyldes en kombinasjon av at noen har jobbet mer med kode enn andre og at noen har vært flinkere til å comitte oftere enn andre. Mathias og Sune har vi blitt enige om at skulle sette seg ned å skrive grunnstukturen i koden sammen, og dette har ført til at de har hatt flere commits enn de andre. Dette er noe vi må jobbe med fremover, og vi har blitt enige om at alle skal comitte oftere, og at vi skal fordele arbeidet jevnere utover gruppen. -## 6. Arbeidsfordeling - -## 7. Forbedringspunkter -- GitLab